...
سلام دوست خوبم . به بازی هوشان خوش اومدی ، اینجا روش یادگیری متحول میشه!!
شروع ماجرا جویی
بازی هوشان
  • صفحه اصلی
  • تدریس آنلاین
    • تدریس مقطع ابتدایی
    • تدریس متوسطه اول
    • دروس متوسطه دوم
    • تدریس خصوصی ریاضی
    • سمپاد
    • تدریس دروس فنی حرفه ای
    • تدریس فیزیک
  • تدریس حضوری در مشهد
  • بازی فکری
  • وبلاگ
  • ویدیوها
  • درباره ما
  • تماس با ما
جستجو
سبد خرید
ورود به حساب کاربری ورود / ثبت‌نام

ملاک‌های تشخیصی اختلال یادگیری در کودکان و جلوگیری از ناخن جویدن | بازی هوشان

ملاک‌های تشخیصی اختلال یادگیری در کودکان و جلوگیری از ناخن جویدن

عضویت در کانال مشاوره سپهر

📚 ملاک‌های تشخیصی اختلال یادگیری در کودکان

علائم اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان یکی از شایع‌ترین مشکلات تحصیلی است که با علائم خاصی همراه است. در ادامه، ملاک‌های تشخیصی بر اساس DSM-5 توضیح داده شده است:

✏️ معیار اول

مشکلات یادگیری و استفاده از مهارت های تحصیلی، به صورتی که با وجود حداقل یکی از نشانه های زیر مشخص می شوند که به رغم اجرای مداخله هایی که این مشکلات را هدف قرار میدهند، حداقل به مدت ۶ ماه ادامه داشته اند:

  • خواندن بی دقت یا اهسته و پرزحمت کلمه (مثل خواندن کلمات تکی با صدای بلند به صورت نادرست یا اهسته و با تردید، غالبا کلمات را حدس می زند، مشکل فهمیدن کلمات دارد).
  • مشکل درک کردن معنی آنچه خوانده شده است (مثلا ممکن است متن را درست بخواند، والی توالی، روابط، نتیجه گیری ها، یا معانی عمیق تر آنچه خوانده شده است را درک نکند).
  • مشکلاتی در رابطه با هجی کردن (مثلا ممکن است حروف صدادار یا بی صدا را اضافه، حذف، یا جایگزین کند).
  • مشکلاتی در رابطه با بیان نوشتاری (مثلا خطاهای متعدد دستوری یا نقطه گذاری در جملات میکند، از سازمان دهی پاراگراف نامناسب استفاده میکند، بیان نوشتاری عقاید، واضح نیست).
  • مشکلات تسلط یافتن بر معنی عدد، واقیت ریاضی را مانند همسالانش یاداوری کند، برای جمع کردن اعداد تک رقمی با انگشتانش میشمرد، در محاسبه حساب گم میشود و ممکن است روش ها را تغیر وضع دهد).
  • مشکلاتی در رابطه با استدلال ریاضی (مثلا در به کار بردن مفاهیم، واقیت ها، یا روش های ریاضی برای حل کردن مسایل کامی مشکل شدیدی دارد).

🧠 معیار دوم

مهارت های تحصیلی که تحت تاثیر قرار گرفته اند به میزان چشمگیری زیر سطحی هستند که از سن زمانی فرد انتظار می رود، و اختلال قابل توجهی در عملکرد تحصیلی یا شغلی، یا در فعالیت های زندگی روزمره ایجاد می کنند، طوری که آزمون های پیشرفت استاندارد شده که به صورت فردی اجرا شده اند و ارزیابی بالینی جامع، آن را تایید می کنند. در مورد افراد ۱۷ ساله و بزرگتر، سابقه مستند مشکلات یادگیری مختل کننده می تواند جایگزین ارزیابی استاندارد شده باشد.

🏫 معیار سوم

مشکلات یادگیری در طول سال های دبستانی شروع می شوند، ولی تا زمانی که ضروریات برای این مهارت های تحصیلی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، بیش از توانایی های محدود فرد نباشند، ممکن است به طور کامل آشکار نشوند (برای مثال، در آزمون های زمان بندی شده، خواندن یا نوشتن گزارش های پیچیده طولانی برای موعد تعیین شده، بار تحصیلی بیش از حد سنگین).

🚀 معیار چهارم

این مشکلات یادگیری با ناتوانی عقلانی، تیزی بینیایی یا شنوایی اصلاح نشده، اختلالات روانی یا عصبی دیگر، ناملایمات روانی-اجتماعی، فقدان مهارت در زبان آموزش تحصیلی، یا آموزش تحصیلی نامناسب، بهتر توجیه نمی شوند.

⚠️

توجه: چهار ملاک تشخیصی باید بر اساس ترکیب بالینی سابقه فرد (رشدی، پزشکی، خانوادگی، تحصیلی)، گزارش های مدرسه، و ارزیابی روانی-تحصیلی برآورده شود.

😊 چگونه از ناخن جویدن کودکمان جلوگیری کنیم؟

ناخن جویدن در کودکان و علل آن

ناخن جویدن، بیشتر نشانه تهاجم خفته و اضطراب درونی کودک می باشد. این حالت در بچه های بزرگ تر شایع تر است. کودک از این طریق حالت تهاجمی خود را کنترل می کند و بر اضطراب ها چیره می شود و توجهش را از دنیای خارج قطع می کند و به درون خویش برمی گرداند.

🤔 چه کودکانی به ناخن جویدن مبتلا می شوند؟

معمولاً کودکان مضطرب به ناخن جویدن مبتلا می شوند که گاهی تا مجروح کردن انگشتان نیز پیش می رود زیرا ناخن جویدن در کودکان منقلب و هراسان، تسکین ایجاد می کند و باعث آرامش شان می شود.

این بچه ها به محض رهاکردن این کار، دچار اضطراب می شوند و دوباره شروع به ناخن جوی می کنند.

❓ عواملی که باعث ناخن جوی در کودک می شود

  • فشار محیط بر کودک؛ کودکی که تحت انضباط شدید قرار گیرد وقتی نمی تواند بر موانع پیروز شود به خود فشار می آورد و این فشار باعث اضطراب می شود و در نتیجه برای رهایی از اضطراب، به ناخن جوی روی می آورد.
  • گاهی ناخن جویدن بر اثر تقلید به وجود می آید. کودک ابتدا تقلید می کند و کم کم به صورت عادت در می آید.
  • کودکان خجالتی و کم رو، اغلب دچار این عادت ناپسند می شوند.
  • گاهی هنگام دندان در آوردن و التهاب لثه ها، این عادت در کودکان ایجاد می شود.

🌈 روش های جلوگیری

  • در زمان التهاب لثه ها، وسیله ای در اختیار کودک قرار دهید تا کودک مجبور نشود برای رفع التهاب از انگشتانش استفاده کند.
  • در صورتی که عامل محیطی باعث ناخن جوی شده باید تا حد امکان سعی کنید فشار روحی بر کودک وارد نشود و از سختگیری نسبت به کودک بپرهیزید.
برای مشاوره بیشتر به کانال سپهر بپیوندید

بیاییم بزرگ باشیم... و بزرگ شدن را تمرین کنیم... و بعد بزرگ شدن را تعلیم دهیم...

@psysepehri

بازی هوشان با بیش از۵ سال سابقه ی خدمت می تواند گزینه ی مناسبی برای موفقیت ریاضی و ساختار فکری کودکان و استعدادیابی آنان باشد.
مشهد - میدان کوثر
۰۹۱۵۸۰۹۰۲۴۸
bazihoooshan@gmail.com
خبرنامه
ایمیل خود را ثبت کنید تا از آخرین اخبار سایت باخبر باشید
خدمات بازی هوشان
  • تدریس ریاضی
  • تدریس فیزیک
  • تدریس هندسه
  • تدریس متوسطه اول
  • تدریس متوسطه دوم
  • تدریس مقطع ابتدایی
تمامی حقوق برای بازی هوشان محفوظ است
بازی هوشان

  • سبد خرید

  • بازی هوشان
  • تدریس آنلاین
    • تدریس مقطع ابتدایی
    • تدریس متوسطه اول
    • دروس متوسطه دوم
    • تدریس دروس فنی حرفه ای
    • سمپاد
  • تدریس حضوری در مشهد
  • بازی فکری
  • وبلاگ
  • تماس با ما
  • مشاوره ریاضی استاد حیدری – بازی هوشان