9 فایده بازی فکری برای کودکان+رشد ذهنی کودک 

9 فایده بازی فکری برای کودکان+رشد ذهنی کودک 

آیا تا به حال به فایده بازی فکری برای کودکان توجه کرده اید و می دانید که استفاده از انواع بازی های فکری تا چه میزان می تواند منجر به رشد ذهنی کودک شود؟ در واقع امروزه بازی های فکری و خلاقانه جایگزین بازی های کامپیوتری شده اند تا بتوان از طریق این بازی ها هم اقدام به پرورش برخی مهارت های کودکان نمود و هم ذهن کودک را برای یادگیری مفاهیم جدید و ناشناس آشنا کرد.

بنابراین خرید بازی فکری برای کودکان دارای مزیت های بسیاری است و همین امر منجر شده تا بسیاری از معلمان حین تدریس خصوصی ریاضی نیز از این بازی ها استفاده نمایند. اما برای اینکه با مزیت های بهترین بازی های فکری ریاضی آشنا شوید، بهتر است که در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

فواید بازی های فکری برای کودکان

فواید بازی فکری برای کودکان بی شمار است و می توان گفت که همین فواید موجب شده اند تا خرید و استفاده از بهترین بازی های فکری برای کودکان بیشتر به چشم بیاید و با افزایش تقاضا همراه باشند. در ادامه به برخی از مهم ترین فواید بازی فکری برای کودکان اشاره نموده ایم تا والدین و معلمان نسبت به فواید این بازی ها آگاه تر شوند.

1_ رشد ذهنی کودک، فایده بازی فکری برای کودکان 

اگر بخواهیم به اولین و مهم ترین فایده بازی فکری برای کودکان اشاره کنیم باید آگاه باشید که از طریق این بازی ها ذهن کودک زودتر و بهتر رشد می کند و آماده یادگیری بسیاری از مفاهیم و دروس جدید می شود، به همین خاطر امروزه پیش از اینکه کودکان وارد مقطع ابتدایی شوند، توصیه می شود که با این بازی ها آشنا شوند.

بنابراین اگر به دنبال بهترین روش برای رشد ذهنی کودک هستید، بهتر است که به سراغ بازی های فکری برای کودکان بروید و با توجه به علایق و توانایی کودک این اقدام را انجام دهید.

 رشد ذهنی کودک، از فواید بازی فکری برای کودکان

2_ شناخت مهارت های نهفته کودک

اغلب کودکان یک سری مهارت های نهفته دارند که تنها از طریق برخی بازی های فکری این مهارت ها شناخته می شود و در مقابل برخی کودکان نسبت به برخی بازی ها خیلی اشتیاقی از خود بروز نمی دهند پس نباید او را مجبور کنید که حتما به سراغ آن بازی برود.

بنابراین اگر بخواهیم به دیگر فواید بازی فکری برای کودکان اشاره کنیم باید آگاه باشید که از طریق این بازی ها، برخی مهارت های کودکان بروز می کند و در جهت رشد آن باید تلاش شود.

3_ افزایش دقت و تمرکز، فایده بازی فکری کودکان

از دیگر فواید بازی های فکری برای کودکان این است که این بازی ها منجر به افزایش دقت و تمرکز آن ها می شود. کودکان در سنین پایین دقت و تمرکز بالایی ندارند اما می توان از طریق بازی های فکری این ویژگی را در کودکان تقویت نمود.

افزایش دقت و تمرکز از بهترین فایده بازی فکری برای کودکان است که اگر این ویژگی ها در سنین پایین تقویت شود، می توان شاهد رشد خوبی در مقاطع بالاتر بود.

4_ افزایش ضریب هوشی کودک، از فواید بازی فکری برای کودکان

افزایش ضریب هوشی کودک شاید به نظر امری دشوار باشد اما اگر از طریق روشی درست اقدام کنید، ذهن کودک رشد می کند و در نتیجه به مرور زمان شاهد افزایش ضریب هوشی کودک خواهید بود. 

ذکر این نکته ضروری است که بهترین بازی فکری برای کودکان منجر می شود هوش کودک تقویت شود و همین امر به کودک خردسال کمک می کند تا دیگر برای یادگیری برخی دروس همچون ریاضی با هیچ مشکلی مواجه نشوند که همین مورد از بهترین فایده بازی فکری کودکان است.

5_ بهبود روابط اجتماعی و افزایش تعامل با همسالان

برخی از بازی های فکری به صورت گروهی طراحی شده اند و در نتیجه کودک با همسالان خود باید ارتباط داشته باشد. زمانی که بازی فکری برای کودکان به صورت گروهی طراحی می شود، منجر به افزایش تعاملات آن ها با یکدیگر و بهبود روابط اجتماعی می شود و در نتیجه این مورد نیز از بهترین فایده بازی فکری کودکان به شمار می رود.

بهبود روابط اجتماعی و افزایش تعامل با همسالان

6_ یادگیری عمیق مفاهیم آموزشی، از مزایای بازی های فکری کودکان

تمامی بازی های فکری ریاضی استاندارد، به صورت هدفمند و برای یادگیری برخی مفاهیم طراحی شده اند به همین خاطر پدران و مادران برای تهیه بازی های فکری می می توانند با توجه به هدف خود اقدام کنند تا کودک بتواند نسبت به برخی از مباحث درسی آگاه تر شود.

ذکر این نکته ضروری است که فایده بازی فکری برای کودکان تنها برای یادگیری دروس نیست بلکه برخی نکات تربیتی نیز در این بازی ها نهفته است و در نتیجه دو مفهوم تعلیم و تربیت در وجود کودک پرورش می یابد.

7_ افزایش خلاقیت، فایده بازی فکری برای کودکان

برخی کودکان ذهنی خلاق و ماجراجو دارند اما پدران و مادران به خاطر عدم توجه کافی با این ویژگی کودک خود آشنا نیستند اما می توان به واسطه بهترین بازی های فکری، نسبت به ذهن خلاق کودک خود آگاه تر شد و در جهت رشد آن کوشید. در واقع استفاده مکرر از بازی های فکری مزایای بیشماری دارند که یکی از این مزیت ها افزایش خلاقیت کودک است.

8_ تقویت اعتماد به نفس، از فواید بازی های فکری کودکان

تقویت اعتماد به نفس در سنین پایین بسیار با اهمیت است؛ زیرا اگر اعتماد به نفس کودک بالا باشد حتی می تواند در مقاطع بالاتر نیز موفق شود. پس در واقع یکی از بهترین فواید بازی های فکری برای کودکان این است که منجر به تقویت اعتماد به نفس وی می شود.

بنابراین زمانی که شما اقدام به تهیه انواعی از بازی های فکری برای کودکان می کنید، چند مزیت را به صورت همزمان مشاهده خواهید کرد که این مزایا به مرور زمان دیده می شوند.

تقویت اعتماد به نفس، از مزایای بازی های فکری کودکان

9_ تقویت مهارت مدیریت زمان، مزیت بازی فکری کودکان

مدیریت زمان چیزی است که خیلی ها از آن برخوردار هستند و خیلی ها ناآشنا با آن هستند و این موردی است که باید از همان کودکی در وجود کودکان تقویت شود. یکی از بهترین فواید بازی های فکری برای کودکان این است که آن ها با مفهوم مدیریت زمان بهتر و بیشتر آشنا می شوند و سپس در طول زندگی خود می توانند از همین ویژگی که کسب نموده اند بیشترین و بهترین بازدهی را دریافت کنند.

چرا استفاده از بازی های فکری برای کودکان حائز اهمیت است؟

به چند سال اخیر و نوع فعالیت دانش آموزان توجه کنید، با کمی دقت متوجه خواهید شد که کودکان امروزی با بازی های کامپیوتری خودشان را سرگرم کرده اند که این بازی ها آثار مخربی بر روی ذهن کودکان دارند. اما توجه نمایید که امروزه استفاده از انواع بازی های فکری بیشتر مورد توجه است تا بتوان از بهترین مزایای این بازی ها بهره مند شد.

مهم ترین فایده بازی فکری برای کودکان این است که منجر به رشد ذهن این کودکان می شود به همین خاطر بسیاری از والدین و معلمان متمرکز بر این بازی ها هستند تا بتوانند کودکان را به سوی استفاده از این بازی ها سوق دهند. 

چرا استفاده از بازی های فکری برای کودکان حائز اهمیت است؟

جمع بندی

پیشتر با مهم ترین فواید بازی فکری برای کودکان آشنا شدید و حالا می دانید که این بازی ها تا چه میزان بر روی رشد ذهنی کودکان تاثیرگذار هستند. بنابراین توصیه می کنیم که اگر کودکی خردسال دارید حتما چند نمونه از بهترین بازی های فکری و خلاقانه را برای وی تهیه نمایید تا شاهد بهترین تغییرات بر روی رشد ذهنی کودک خود باشید. ناگفته نماند که برای تهیه بهترین بازی فکری برای کودکان نیازی به صرف هزینه های بالایی نیست و می توانید با کمترین هزینه بهترین بازی را خریداری نمایید.

دیدگاه‌ها ۰